Usługi socjalne
Pracownicy socjalni Domu Pomocy Społecznej Ostoja służą pomocą wszystkim mieszkańcom, a do ich podstawowych obowiązków należy:
- Wizyta pracownika socjalnego w miejscu zamieszkania osoby ubiegającej się o przyjęcie do Domu Pomocy Społecznej, w celu ustalenia jej aktualnej sytuacji życiowej oraz udzielenie informacji o warunkach przyjęcia do Domu.
- Aktywne uczestnictwo w przyjmowaniu nowo przybyłej mieszkanki.
- Pomoc w zapoznaniu się z topografią Domu.
- Prowadzenie dokumentacji mieszkanek.
- Wspomaganie i wspieranie mieszkanek we wszystkich sprawach dotyczących życia codziennego począwszy od pomocy w adaptacji w nowym środowisku aż do załatwienia spraw administracyjno - urzędowych w szczególności:
- pomoc w załatwianiu spraw osobistych takich jak zameldowanie,
- wyrobienie niezbędnych dokumentów (dowód osobisty, legitymacja osoby niepełnosprawnej, karty parkingowej),
- likwidacja mieszkania,
- wypowiedzenie umów z gazownią, elektrownią, firmą telekomunikacyjną i innych,
- pomoc w złożeniu wniosków o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności,
- pomoc w złożeniu wniosków o wydanie zasiłku pielęgnacyjnego,
- pomoc w załatwianiu renty, świadczenia uzupełniającego,
- pomoc w załatwianiu spraw komorniczych i sądowych,
- pomoc przy zrobieniu drobnych zakupów,
- pomoc w innych sprawach urzędowych OPS, ZUS, PCPR, Sąd.
- Stymulowanie i pomoc w nawiązywaniu oraz utrzymywaniu kontaktów z rodziną mieszkanki oraz z społecznością lokalną.
- Rozwiązywanie, łagodzenie konfliktów między mieszkańcami z uwzględnieniem ich oczekiwań i potrzeb.
- Pomoc mieszkańcom w rozwiązywaniu problemów wykraczających poza sprawy związane z pobytem w Domu Pomocy.
- Prowadzenie spraw związanych z uregulowaniem sytuacji prawnej mieszkanki (proces ubezwłasnowolnienia).
- Organizowanie turnusów rehabilitacyjnych, w tym składanie wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON.
- Pomoc w organizacji i uczestnictwo w różnych formach aktywności mieszkanek.
- Zwrot z odpłatności za nieobecność w domu pomocy społecznej.
- Pomoc w zaopatrzeniu mieszkanek w środki pomocnicze oraz sprzęt ortopedyczny.
- Nadzór nad odpłatnością za pobyt w DPS.
- Odwiedzanie chorych mieszkanek przebywających w szpitalu.
- Aktualizacja wywiadów środowiskowych Ośrodki Pomocy Społecznej, PCPR.
- Pomoc rodzinom w organizacji pochówku mieszkanek DPS, a także organizacja pochówku dla mieszkanek DPS którzy nie mają rodziny.
- likwidacja depozytów po zmarłych mieszkankach.